EN AQUESTA PÀGINA S'HI ANIRÀ PENJANT ALGUNES DE LES ACTIVITATS QUE ES FARAN EN LES SESSIONS D'EXPERIMENTACIÓ. CAL DIR QUE ES FAN SETMANALMENT EN GRUP REDUÏT.
juny:
P3:
P4:
P5:
maig:
P3:
Amb un suport de fusta que aguanta cilindres de diferents gruixos i llargades hem fet rampes i hi hem fet rodolar objectes de diferents formes. Ens hem adonat que els objectes baixen més ràpid per les rampes més dretes i que han de ser esfèrics o cilíndrics. Una vegada més aprenem jugant i divertint-nos.
P5:
Per reforçar el coneixement de les diferents verdures, ens han portat caixes plenes amb molts tipus de verdures.
Les hem classificat tenint en compte si ens mengem les fulles, els fruits o les arrels. Hem anat dient el seu nom. Després hem anat llegint noms escrits en unes etiquetes i els hem relacionat amb la verdura corresponent. També hem fet una fitxa ordenant les seqüències del creixement d'una planta.
EL FOC: Hem dedicat dues sessions a conèixer com s'encén i es propaga un foc i com es pot apagar.
Primer de tot hem tingut en compte les mesures de seguretat: està sempre el costat d'un adult i anar protegits amb casc, ulleres i guants.
Hem après que el foc necessita aire per cremar.
La temperatura alta i falta d'humitat afavoreix que cremi.
Es propaga per contacte.
S'apaga per falta d'aire tirant aigua, sorra o tapant-lo.
Ens ha agradat molt veure les "xispes" que feien unes pedres blanques quan les fregàvem en un lloc fosc.
P4:
Hem fet barreges amb aigua i aliments blancs. Abans he fet hipòtesis de què passaria i després ho hem comprovat.
La sal, el sucre (en pols i en terrossos) i el bicarbonat es desfan bé i no canvien el color de l'aigua, a farina es desfà però torna l'aigua de color blanc i mongetes seques no es desfan ni alteren el color de l'aigua.
Hem aprofitat els terrossos de sucre per veure com absorbeixen els líquids hi els hem ficat dins d'aigua acolorida. Hem vist com ja fora de l'aigua encara pujava el color blau, La sorpresa ha estat quan s'han desfet i ha quedat una "pastarada"; no ens ho esperàvem!!!
Treballant el projecte del DOFÍ, la nostra mascota, hem après moltes coses i com que no n'hem pogut tocar cap de veritat, hem experimentat amb un aliment que té característiques molt semblant: l'olor i el tacte: suau, humit, tou, fresc... Són les olives!!!
També hem après que la seva pell el protegeix de l'aigua freda dels mars. Ho hem comprovat posant les mans dins d'aigua freda: una amb guant de làtex (pell de dofí) i l'altra sense.
P3:
Podreu veure que hem trossejat xocolates de diferents varietats: negre, de llet i blanca. Després de desfer-la al bany Maria l'hem utilitzat com si fos pintura escampant-la pel full.
Hem descobert les qualitats sensorials de les flors i com són per dins traient els pètals, un a un.
Ens hem adonat que les nostres plantes volien créixer i necessitaven més espai. Hem necessitat tests més grans i terra. Ho hem fet amb molta cura per no trencar arrels ni tiges. Després hem registrat en un full el nom i característiques de la planta de cadascú.
abril:
P5:
Hem acomiadat el 2n trimestre fent bombolles. Primer de tot hem fet 2 tipus de barreges: en una hi hem posat aigua i sabó concentrat a parts iguals i en l'altra el mateix però afegint-hi una mica de glicerina. Les dues barreges han funcionat però amb la de glicerina les bombolles eren més gruixudes i aguantaven més. Com que les hem fet a fora i tocava el sol, hem pogut veure els colors de l'arc de Sant Martí.
Hem acomiadat el 2n trimestre fent bombolles. Primer de tot hem fet 2 tipus de barreges: en una hi hem posat aigua i sabó concentrat a parts iguals i en l'altra el mateix però afegint-hi una mica de glicerina. Les dues barreges han funcionat però amb la de glicerina les bombolles eren més gruixudes i aguantaven més. Com que les hem fet a fora i tocava el sol, hem pogut veure els colors de l'arc de Sant Martí.
Hem descobert que el color negre té tots els colors. Per provar-ho hem pintat un tros de paper absorbent amb retolador negre i l'hem submergit a l'aigua. Teniem retoladors de diferents tipus i la sorpresa ha estat que els que hem pintat amb un retolador permanent no s'ha destenyit, en canvi amb els altres retoladors si que s'ha desfet el negre i han sortit colors variats.
P4:
Amb una safata de porexpan i un got de plàstic que hem portat de casa i palets de fusta i una palla de beure hem fet una barca.
Per fer-la moure s'ha de tirar aigua a dins el got que després surt per la palla i empeny la barca.
La intenció era poder comprovar si navegava i endevinar en quina direcció aniria. Hem vist que el moviment era contrari al de la sortida de l'aigua.
Per acomiadar el 2n trimestre ens hem preparat per fer bombolles. Primer de tot hem fet 2 tipus de barreges: en una hi hem posat aigua i sabó concentrat a parts iguals i en l'altra el mateix però afegint-hi una mica de glicerina. Les dues barreges han funcionat però amb la de glicerina les bombolles eren més gruixudes i aguantaven més. Hem observat que les bombolles es tornen esfèriques quan es desprenen dels motlles i que són transparents. També hem vist els colors de l'arc de Sant Martí quan el sol es reflectia a la bombolla.
P3:
Per acabar el 2n trimestre hem fet bombolles; és una activitat que ens agrada molt i sempre estem a punt per fer-ne. Com que feia bon temps hem sortit a fora on tocava el sol i hem vist els colors de l'arc de Sant Martí en algunes bombolles.
març:
P5:
Relacionat amb el treball del projecte dels aliments que estàvem treballant aquests dies, hem fet pintures estampant diferents vegetals pintats sobre un paper.
Les hem fet servir per ambientar les finestres del passadís.
Ens hem plantejat donar forma a l'aigua i després de tenyir-la amb colorants l'hem posat al congelador dins de motlles de diferent forma. Al cap d'uns dies hem tret els glaçons i els hem fet servir per dibuixar sobre un paper. Ha quedat molt fluix i hem decidit que serviria com a "marca d'aigua" per fer-hi un dia un altre dibuix a sobre relacionat amb el que havíem après de l'aigua.
P4:
Una altra manera de veure què pot fer l'aire en moviment ho hem comprovat pintant un cercle de paper amb una centrifugadora de vegetals. Primer hem retallat un cercle de paper a la mida de la base de la centrifugadora, l'hem posat a dins, hi hem tirat pintura de 4 colors diferents, hem tapat i hem fet girar tant ràpid com hem pogut. El resultat ha estat unes pintures ben boniques i cap d'igual. Les hem posat a les finestres del nostre passadís per ambientar.
P3:
Hem fet pintures imitant una tècnica del pintor Jackson Pollock.
Hem preparat el treball posant un full dins una safata, hi hem posat pintura tempera de diferents colors i unes quantes bales a sobre. Quan ho hem tingut a punt hem sacsejat la safata fent moure les bales d'un cantó a l'altre.
No ha quedat cap full pintat igual i les hem utilitzat per ambientar les finestres del passadís.
L'últim sentit que hem treballat ha estat el de l'oïda. Primer de tot hem observat diferents objectes i els hem escoltat (un a un) verbalitzant si era agradable sentir el seu so, si era fort, fluix, llarg, curt,...
Amb tota una col·lecció de pots opacs iguals, hem escoltat el so que feien i hem aparellat els que feien el mateix so.
El sentit del gust l'hem experimentat tastant productes que s'acostumen tenir a la cuina de totes les cases: sal, sucre, farina de blat, farina de blat de moro, farina de cereals per bebès, bicarbonat, cacau, ... Ho hem observat tot i un cop identificat n'hem posat una mica al plat de cada nen i ho hem anat tastant tot.
Hem anat dient si ens agradava o no.
Després n'hem posat una mica de cada en pots(tipus saler) i ho hem tornat a provar; ara amb l'objectiu de reconèixer el gust i verbalitzar el nom.
Hem treballat el sentit de l'olfacte olorant productes propers i coneguts: llimona, formatge, fuet, suavitzant, cacau, herbes aromàtiques...
Primer ho hem olorat, tocant i observant el producte; després ho hem posat en pots tapats amb gassa o en bosses transpirables i ho hem tornat a olorar per identificar què hi havia a cada lloc. Finalment hem verbalitzat què ens ha agradat més d'olorar.
Per treballar el sentit de la vista ho hem fet amb diferents materials: papers de colors, prismàtics, lupes, càmeres de fotos d'imatges, calidoscopis, ulleres 3D amb làmines de dibuixos, tubs fluorescents,...
Amb tot això hem pogut experimentar tot jugant, com canvien les coses segons com les mires.
febrer:
P3:
Hem començat a treballar el sentit del tacte. Hem tocat objectes tous, forts, suaus, aspres, calents, freds,... Primer ho hem fet utilitzant la vista, després hem amagat objectes en pots i havíem d'explicar què trobàvem i quina característica tenia. Per acabar ens hem posat antifaços i hem buscat els objectes i endevinar què era.
P5:
Hem començat a treballar el tema de l'aigua. De primer hem obert un diàleg descrivint el que sabem de l'aigua i les seves característiques; hem continuat fent una llista dels llocs que sabem que hi ha aigua i una altra de perquè l'utilitzem.
Per comprovar si l'aigua canvia de volum i pes quan es congela, n'hem posada en diferents recipients marcant fins on arribava, ho hem pesat i ho hem deixat al congelador. Hem fet un registre de les dades i al cap d'una setmana hem observat els resultats: l'aigua glaçada augmenta de volum i no canvia el pes.
P4:
Per acabar d'experimentar amb l'aire, hem fet moure globus en línia recta. Hem necessitat un cordill llarg, que arribés de paret a paret, una palla i globus.
Abans de preparar el globus hem decidit cap on volíem que es desplacés i hem predit com l'havíem d'orientar per aconseguir-ho.
P3
Hem buscat les característiques sensorials de les gelatines. Hem trobat que són fredes, fines, molles, toves, fan olor, n'hi ha de colors diferents i són bones per menjar.
gener 2017
P5
P3
P4:
La proposta d'aquesta sessió era provar d'inflar globus posats dins el coll d'ampolles d'aigua. Una ampolla estava tallada per sota el coll, una altra tenia un tall a la part de baix i una que no tenia cap tall ni forat.
Hem comprovat que només hem pogut inflar els globus que estaven en una ampolla que se li podia escapar l'aire que empenyia el globus quan s'inflava.
Ha estat tot un descobriment!!
Continuant amb el tema de l'aire hem fet volar paracaigudes, uns eren fets amb roba i els altres amb plàstic. Hem fet prediccions de quins baixarien més a poc a poc i després de provar-ho, hem vist que eren els de plàstic. Al pensar perquè passava, hem dit que era perquè com que el plàstic no té forats, l'aire que queda a sota no s'escapa i frena la caiguda. Com que ens ha agradat l'activitat, ens hem fet un paracaigudes per cadascú.
P3:
La primera sessió de l'any l'hem dedicada a experimentar amb lots: per veure com es projecta la llum, diferenciar transparència i opacitat, fer ombres i per acabar hem mirat un conte que només es veu a les fosques. Per nosaltres ha sigut com si es fes màgia!!!
P4:
Hem fet una sessió per comprovar la força de l'aire. Ho hem experimentat movent un cotxe i un camió de joguina amb la força que fa l'aire sortint d'un globus. Ens ho hem passat molt bé i hem après que el moviment és en direcció contrària a la que surt l'aire.
P5:
Quan les ceres són molt curtes i no van bé per agafar les guardem. Quan en tenim moltes, traiem les restes d'etiquetes i classifiquem els trossos per colors dins d'uns motlles de silicona. Les anem a deixar, durant una mitja hora, al forn pre-escalfat i parat. Quan anem a buscar-les veiem que s'han desfet i són líquides. Les deixem refredar i al cap d'uns dies les traiem dels motlles i ja estan a punt per tornar dibuixar i pintar. I ara tenen formes divertides: de peix, d'estrella, de cor, de flor...
desembre:
P3:
Per complementar el treball del projecte del cos que estem fent aquests dies, hem dedicat una sessió a observar tots els nostres trets en miralls rígids i també l'hem dibuixada en un full.
Amb uns cartrons lluent, que també emmirallen, doblant-los cap un cantó o un altre hem observat que la cara se'ns deformava i ho hem trobat molt divertit.
A veure si ens reconeixeu.
novembre:
P4:
Hem fet una sessió per descobrir qualitats de la llum; ho hem fet amb lots portats de casa i hem descobert que hi ha materials opacs que no deixen passar la claror, altres que només una mica que se'n diuen translúcids i els que la deixen passar del tot, són els transparents.
També hem provat de projectar la llum de diferents maneres i de trobar nous colors.
P3:
Hem jugat amb farina utilitzant diferents estris com coladors, embuts, culleres, xeringues, ...Hem trobat les seves qualitats sensorials (banca, fina, suau, freda, ...) Hem buscat com donar-li forma. Ens ha agradat molt i hem acabat força enfarinats.
SETMANA DE LA CIÈNCIA
Un dels temes proposats des de la Fundació catalana per a la recerca i la ciència era els llegums en motiu de ser el 2016, l'any internacional.
A Infantil els hem treballat a tots els cursos però en diferents nivells.
A P3 el primer que s'ha fet ha sigut diferenciar i classificar mongetes, cigrons i llenties; estaven barrejades en un got i els han separat en plats.
Un cop fet això, hem preparat petits tests i hem plantat la mateixa llegum en dos tests diferents. Així ho hem tingut doble i a partir d'ara només regarem un test de cada llegum per comprovar què passa al llarg dels dies.
Han fet la predicció de que naixeran els que no reguem perquè amb l'aigua s'ofegaran. Tindran raó?
A P4 també s'ha començat per identificar les llegums anomenant el seu nom i després plantant-les.
L'experiment consisteix en comprovar les variants de tenir-ne a dins l'aula i anar-les regant i portar-ne a fora perquè segueixin la climatologia natural.
Han fet la predicció de que naixeran millor a fora perquè tindran sol. Tindran raó?
Han fet la predicció de que naixeran millor a fora perquè tindran sol. Tindran raó?
A P5 s'ha ampliat la varietat de llegums afegint-hi pèsols i mongetes de 2 tipus.
Els hem posat en aigua i hem separat els que suraven per plantar-los sols.
L'experiment consisteix en observar al llarg dels dies si neixen tots o només alguns i comprovar si els que neixen són els que suraven o els que s'enfonsaven.
També n'hem deixat a dins l'aula i n'hem tret a l'aire lliure.
Han fet prediccions dient que algunes naixeran i altres no; que les que suren naixeran i que les que s'enfonsen no; que a dins farà massa calor i que si els toca el sol moriran. A fora naixeran perquè tindran sol i pluja i creixeran si no es toquen. tindran raó?
Han fet prediccions dient que algunes naixeran i altres no; que les que suren naixeran i que les que s'enfonsen no; que a dins farà massa calor i que si els toca el sol moriran. A fora naixeran perquè tindran sol i pluja i creixeran si no es toquen. tindran raó?
P3:
P4:
Hem jugat amb un robot que té forma d'abella, es diu Bee Bot. Amb uns botons que té, el podem fer anar d'un lloc a un altre (endavant, enrere, girar...). Avui ens hem entrenat fent-lo moure per relacionar parelles dels fruits secs que hem estat treballant. Per ser el primer dia ens ha anat força bé.
P5:
Per acabar el treball de les fruites de tardor hem observat el caqui. Pocs el coneixíem i ens ha semblat que era un tomàquet però ben mirat per fora i per dins ens hem adonat que era diferent: color, olor, forma, textura, gust,...
octubre:
P5:
Avui hem pogut veure una carbassa sencera i les llavors que hi havien dins una carbassa oberta. Amb polpa cuita i els ingredients per fer flam, hem fet flamets de carbassa, l'hem tastat, ens n'hem endut un a casa i hem fet la recepta per si un dia en volem fer amb els pares.
Amb la magrana, una altra fruita d'aquesta època, ens ho hem passat molt bé: primer picant-la per treure les granes fàcilment i després menjant-ne i esclatant la resta sobre un paper.
Avui hem conegut una fruita no gaire coneguda per nosaltres. Ens semblava que era una pera, una poma,... però a mesura que l'anàvem observant i descobrint les seves característiques, ja ens hem adonat que no era ni poma ni pera. És un CODONY.
P4:
Per acabar el treball dels fruits secs els hem trobat barrejats i els hem classificat posant-los en paneres diferents. També hem diferenciat diferents tipus de pinyes i hem petat els pinyons que hem trobat en les pinyes dels pins.
Entre tots hem muntat el racó de la tardor amb elements propis d'aquesta estació.
També hem conegut els ametllons i hem tret l'ametlla de dins. Finalment ens l'hem menjat com fem amb totes les coses comestibles.
Hem començat a treballat els FRUITS SECS i de moment hem vist com són les nous i les avellanes.
P3:
Per acabar el treball de les fruites cítriques, avui hem diferenciat les mandarines de les taronges: ens hem fixat en el color, la mida, el pes, com es pelen,...
Hem fet el mateix amb el kiwi però sense exprimir-lo. Val a dir que amb sucre ens ha agradat més.
Lligat amb el treball dels colors hem experimentat amb la llimona. L'hem observada per fora i per dins, l'hem tallada i llepada; hem fet suc que barrejat amb aigua i sucre l'hem trobat molt bo.
setembre: la tortuga Ballaruga ha tornat de vacances i com que l'estiu ha crescut bastant, se li ha fet la casa petita. Hem pensat que estaria millor dins un espai més gran i a partir d'ara viurà en un safareig. Algun cop ens vindrà a veure.
P3:
El primer dia d'anar a l'aula d'experimentació hem manipulat diferents elements: taps de suro, agulles d'estendre i peces de colors. Podreu veure la motivació que hi hem posat, l'habilitat, la concentració, la creativitat....
Hem descobert a nivell sensorial com són les figues i el raïm per fora i per dins; alguns hem vist figues per primer cop, a molts ens ha agradat les dues fruites i tots hem gaudit de la sessió.
Ara veureu com hem roscat i desenroscat taps de plàstic i cargols de ferro. Hem comprovat la diferència dels dos materials. També hem jugat comparant i classificant pedres i closques de petxines.
P4:
Hem començat l'experimentació d'aquest curs buscant les qualitats de l'aire. Hem comprovat la FORÇA/PRESSIÓ.
Hem observat les característiques sensorials de les figures i del raïm; per acabar ens ho hem menjat. Què bo!!!!
Per comprovar que l'aire ocupa espai ho hem experimentat fent sortir aigua d'una ampolla. Hem donat color a l'aigua per veure-la més bé. L'hem escalfada i hem pogut veure com sortia a l'exterior de l'ampolla pujant per una palla de refresc. Això passa perquè l'escalfor expandeix l'aire, augmenta de volum i empeny l'aigua cap amunt.
Ja coneixíem les figues i raïm del curs passat, però sempre ens agrada tornar a experimentar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada