Passa al contingut principal

Experimentació



En aquesta pàgina podreu seguir algunes de les sessions que farem a l'aula d'experimentació. 
Esperem que ens gaudiu tant com nosaltres fent-los. 


"La ment és com un paraigües, només funciona si s’obre." 

Albert Einstein



3r trimestre:

Encetem l'últim trimestre amb la mateixa il·lusió i ganes d'aprendre de sempre.

P5:
Hem volgut conèixer una mica l'escriptura egípcia i hem imitat el papir tenyint benes amb cafè; després les hem enganxat en un full i amb una ploma d'au i tinta hem fet els dibuixos que corresponen a les lletres del nostre nom. Ens ha quedat l'"escut" tal com feien els egipcis.
Hem pogut comprovar que és una tècnica molt lenta; quina sort que es va inventar el llapis, el retoladors, ...




Vam anar a l'hort de l'escola a buscar brots florits d'espígol, a classe el vàrem tallar petit i el vam posar en un pot amb alcohol i aigua. Després de deixar-ho macerar durant una setmana, el vam colar i posar en ampolletes petites per poder-la endur a casa.  Quina olor que fa!!




Després de fer baixar objectes per rampes de diferents llargades i gruixos, hem vist dibuixades diferents canaleres i hem hagut de deduir per quina baixaria l'aigua més ràpid.  Un cop ho hem tingut pensat hi hem posat sals de colors que ens han donat els nens de la classe dels Dofins.  Els havia sobrat d'una altra activitat que havien fet ells.




P4:

En l'última sessió d'aquest curs, hem sortit fora el pati i amb aigua i sabó hem provat de fer bombolles.  Teníem pots i també uns motlles de diferents formes fets amb filferro.




Hem posat un ou en vinagre i l'hem deixat submergit durant una setmana. Quan ens l'hem mirat ens hem adonat que no tenia closca, que era tou i que botava. Ens l'hem anat passant fins que s'ha trencat.




Ens hem fet el nostre autoretrat mirant-nos en un mirall de cartó.  Alguns dels nostres companys han endevinat qui érem sense haver-nos vist a dibuixar.



Hem comprovat què passava si omplíem una ampolla amb aigua molt freda i una altra amb aigua molt calenta i tot seguit les buidàvem.  El resultat ha estat que l'ampolla d'aigua freda s'ha entelat i la d'aigua calenta s'ha comprimit quedant ben aixafada. Hem pensat que era perquè l'aire calent es comprimeix i ocupa menys espai.
També hem comprovat que si posàvem un globus a una ampolla tallada el podíem inflar però si l'ampolla era sencera, no podíem de cap manera i hem pensat que era perquè l'ampolla ja està plena d'aire i no n'hi cap més.





P3:

En l'última sessió d'aquest curs, hem sortit fora el pati i amb aigua i sabó hem provat de fer bombolles.  Alguns hem tingut més sort que altres però si ho anem provant segur que sortiran.


Cada setmana, des de l'abril, hem pogut veure el creixement dels cucs de seda; ens hi hem familiaritzant tant que ens hem atrevit a agafar-los i tot.
També hem vist com feien el capoll i d'alguns ja ha sortit la papallona.  Aquesta papallona no volarà, només farà ous i es morirà.  Els ous esperaran la propera primavera, just quan ramin les moreres, per deixar sortir els cucs i així tornar a fer tot el cicle.






Ens hem fet la pintura nosaltres mateixos utilitzant sal, farina, aigua i colorants. Els colors han sortit en tons pastel i la pintura té volum.  Veureu quines creacions més "xules" que han quedat.



Hem fem líquids de colors afegint colorants a l'aigua.  N'hem posat diferent quantitat dins d'ampolles "biberó" i amb unes balances de platets hem comprovat quines ampolles pesaven més i hem buscat com podíem equilibrar els platets. Ens ho hem passat molt bé tot aprenent.







P5:

Hem recollit els trossos petits de ceres de pintar i després de treure el paper que les envolta, les hem classificat per colors en uns motlles de silicona i ho hem posat al forn calent però parat. Al cap d'una estona ho hem anat a recollir i hem trobat que les ceres s'havien desfet i quan siguin ben fredes les podrem desemmotllar i ja tindrem ceres noves.



Hem preparat aigua, oli i mel.  Hem fet prediccions de què passaria si posàvem una gota de cada líquid en un full i l'aixecàvem enlaire.  tots hem coincidit que primer baixaria l'aigua perquè era més líquida i després l'oli i per últim la mel.
Ho hem fet i els resultat ha estat que primer baixa l'oli, després la mel i per últim l'aigua però aquesta baixa molt ràpid i la més lenta és la mel.



Hem preparat 6 líquids diferents: aigua, oli, sabó, glicerina, alcohol i mel.  Hem agafat la mateixa quantitat de cadascun i els hem pesat.  Hem registrat el seu pes i els hem posat en un recipient transparent, un sobre l'altre; hem vist que quedaven posats per capes però en orde diferent de com els havíem posat. Hem comprovat el seu pes i ens hem adonat que el que pesava menys quedava a dalt i el de més pes s'havia quedat al fons. L'aigua i el sebó que pesen igual s'han barrejat i han fet una sola capa.
Ha passat el mateix els dos cops que ho hem fet.






P4:

A classe estem treballant el projecte del dofí i hem pogut experimentar les característiques sensorials de la seva pell tocant olives ja que tenen la textura, olor i sabor semblant a la pell del dofí.  També hem pogut comprovar com la pell els protegeix de les aigües fredes dels oceans.  Ho hem fet posant-nos un guants de làtex i comparant la temperatura de l'aigua amb guants i sense.






A l'aula d'experiments tenim cucs de seda que han nascut dels ous que van fer les papallones que van sortir dels capolls que havien fet els cucs que teniem el curs passat.  Els hem vist néixer, créixer i ens han agafat ganes de tocar-los. Esperem que aviat facin capolls perquè ja són molt grans.






Hem jugat una bona estona amb tot tipus d'imants.  Hem fet prediccions d'on es podrien enganxar i després ho hem comprovat.  Alguns eren tant potents que després no els podíem treure i hem necessitat ajuda.  Hem trobat que alguns imants, entre ells, enlloc d'enganxar-se es repel·lien i s'esquivaven. 



P3:


Per acabar el mes de maig, mes d'excel·lència per les flors, hem pogut experimentar amb roses de diferents colors i olors.  Hem tret els pètals un a un fins arribar al calze.  Hem buscat totes les característiques sensorials i hem acabat enganxant-les en un full.  Tota la classe ha quedat impregnada del perfum de les roses.






Hem muntat rampes amb tubs cilíndrics de diferents llargades, diferents gruixos i diferents pendents.  Hi hem fet baixar diferents elements, hem parlat del que hem observat i de perquè passa.






Hem comprovat com fregant un globus inflat a la bata, el globus agafava una força que ens i aixecava els cabells.  Ha estat molt divertit!!
També ho hem provat amb paperets de confeti i quedaven agafats al globus. Per nosaltres era com una mica màgic.  Ens ho hem passat molt bé.




P5:


Hem treballat característiques del foc, després d'assessorar-nos bé amb un bomber perquè ho féssim amb seguretat.  Hem comprovat els factors que ajuden a que s'encengui i com es pot apagar.  Tot el treball el presentem al Congrés de la Ciència feta per infants que organitza la Uvic i el Centre de Recursos pedagògics.



P4:

Per parelles vàrem fer laberints utilitzant embuts i mànegues transparents. Un nen aguantava l'embut posat a un cap de la mànega i hi posava alguna substància sòlida ( sal, farina, cafè soluble, ...) i el nen de l'altre cap de la mànega havia d'aconseguir que sortís.

Veureu que adoptaven tot tipus de postures.





Hem aconseguit fer cristalls de colors: primer de tot vam ratllar guixos de colors amb ratlladors, els vam barrejar amb sal i afegir una mica d'aigua; no vèiem la sal enlloc.  Ho vàrem deixar sobre el radiador i al cap d'una setmana, s'havia evaporat l'aigua però vam veure sals de colors i brillants.





P3:

Un cop hem sabut que les plantes viuen amb terra, hem pogut experimentar les característiques sensorials de la terra tocant-la, olorant-la, trobant la seva textura, temperatura, humitat, ...  Finalment l'hem utilitzada per fer-ne una creació plàstica.  






Recordant una sessió anterior feta amb aigua on vàrem experimentar lliurement quins materials suraven, en aquesta sessió teniem uns quants objectes concrets i vàrem fer prediccions de quins objectes surarien i quins no.  Ho vàrem comprovar i finalment ho vàrem plasmar en un full.






Hem descobert una altra manera de fer creacions plàstiques amb pintura però sense utilitzar ca estri gràfic habitual.  Hem posat bales sobre la pintura i elles han fet el dibuix.





Després de menjar-nos la Mona de Pasqua, hem vist com la xocolata també la podem fer servir per pintar.  Per aconseguir la textura de pintura, hem desfet la xocolata al bany Maria i hem pogut observar com canviava del seu estat sòlid cap al líquid.



P4:

Hem tenyit guixos de diferents colors i hem pogut observar com el color pujava guix amunt com si aquest xuclés l'aigua.  N'hem trencat alguns i hem vist que el guix també estava tenyit per dins.  Finalment hem fet dibuixos sobre un full.
Ara en podreu veure una mostra:





2n trimestre:

Després de tornar descansats de les vacances de Nadal,  ja tornem anar per feina.

P5:


Hem tenyit aigua amb cafè soluble i hem fet servir la dissolució per pintar lliurement.  No cal dir que l'aroma que desprenia ha estat estimulant per fer creacions ben boniques.






P4:

Les llenties ja han crescut i s'han fet molt grans.  Per esperar a que puguem treure-les a fora, les hem asprat perquè les llargues tiges no es trenquin i abans de marxar de vacances les hem ben regat.




Hem volgut comprovar si érem capaços de fer surar un ou.  Primer hem observat que amb aigua sola, l'ou s'enfonsava.  Hi hem posat sal i ha calgut posar-n'hi 3 cullerades grosses per aconseguir que surés.
Hem volgut provar-ho amb sucre i sorpresa!  hem hagut de posar-n'hi fins a 9 cullerades perquè surés.
Al final volíem saber a quin pot hi havia la sal i a quin pot el sucre; ho hem sabut amb el gust de l'aigua.





P5:

Continuant amb el treball de l'aigua, podreu veure com hem donat forma a aquest líquid i al mateix temps ha canviat d'estat.  Com que acostumem a aprofitar-ho tot, ho hem fet servir per dibuixar.




Per poder contestar la pregunta:  canvia el nivell de l'aigua si es congela? hem posat aigua al congelador a dins de recipients de diferents mides i formes marcant el nivell d'on arribava l'aigua i al cap d'uns dies ho hem anat a buscar i hem observat que el gel arribava per sobre del nivell que havíem marcat.
O sigui que podem contestar que si que canvia, el gel augmenta de volum.




P4:

Per veure com canvia una planta hem plantat llenties i observarem el seu naixement i creixement.  Per començar hem parlat de què eren les llegums. Hem desgranat tavelles de mongetes tendres i de faves per poder treure els grans i comparar-los entre ells i buscar diferències en quan són secs.
Hem anat a l'hort de l'escola per veure com són les plantes de faves i de pèsols. Ara esperem impacients veure créixer les nostres llenties.




Hem dissolt aliments de color blanc amb aigua per comprovar quins es dissolen bé i quin no. Hem fet servir: sucre, sal, farina i mongetes seques.
Hem comprovat que el sucre i la sal, si no ens passem amb la quantitat, es dissolen molt bé i no canvien el color; només podem saber què hi hem posat si tastem l'aigua.  La farina es dissolt tornant l'aigua de color blanc i les mongetes seques no es dissolen ni canvien el color.






P3:

Treballem ELS SENTITS.

Hem començat pel tacte i hem trobat les sensacions de: fred, calent, tou, fort, fi, rugós, suau i aspre.






En una altra sessió hem treballat la vista: amb els ulls veiem els colors i formes dels objectes, amb lupa ho veiem més gran, amb calidoscopi veiem com canvien les formes, amb ulleres especials veiem imatges amb 3D i també hem vist dibuixos i fotos fent rodar unes diapositives.






A la sessió de l'olfacte hem olorat: taronja, mandarina, llimona, plàtan, poma, formatge, ceba, romaní, espígol i anís estrellat.
Primer ho hem olorat tot veient i tocant el producte, després hem posat cada cosa dins un pot tapat amb una gassa i hem tornat olorar per identificar què era sense veure-ho i per acabar ho hem olorat amb els ulls tapats amb un antifaç.



Hem fet una sessió escoltant diferents sons.  Primer ens hem passat diferents elements i hem buscat el so que feien.  El que ens ha sorprès més ha estat sentir el soroll del mar dins una closca de cargol.  El que més ens ha agradat ha estat sentir el xiulet del rossinyol que hem sentit bufant una peça de ceràmica amb aigua a dins.  Hem escoltat el so de picarols, de "xinxines", d'ametllons,... També hem jugat a fer parelles de pots que sonessin igual.  
ara en veureu una petita mostra:



Per acabar el treball dels sentits hem experimentat el gust.  En pots, tipus saler, hi hem trobat diferents aliments; alguns molt coneguts, altres no tant.
Els hem anat provant intentant identificar què era i dient si ens agradava o no.
Per acabar hem enganxat en un cartó els 3 aliments que hem volgut per poder-los portar a casa.



P3: Hem treballat amb gelatines de colors; hem buscat les seves característiques sensorials: color, transparència, olor, textura, temperatura, densitat,.... i el gust.  Podreu veure com ho hem fet.






P3: Hem descobert que la gelatina de maduixa, en pols, és de color blanc i que al barrejar-la amb aigua es torna de color vermell.  També hem fet aigua groga amb gelatina de llimona.  Després s'hi ha afegit sabó de rentar plats i hem bufat amb una palla per fer bombolles que les hem deixat caure en un full.



P4: Ens hem fet una senzilla barca per comprovar com la força de l'aigua la pot fer navegar.  Només hem necessitat una safata de "porexpan", mitja palla, 2 pinxos, un got i molta il·lusió per fer-la.




P4:  Hem volgut provar quins materials suren i quins no.  Per fer-ho, primer de tot hem triat diferents objectes que tenim a l'aula, entre tots hem fet prediccions de què suraria i què no i ho hem registrat en un full gran.  De seguida ho hem provat i hem comprovat que el plàstic i la fusta  suren i que el vidre i el metall no.




P5:  Com a complement del projecte de les joguines, hem preparat una barreja amb farina, sal i aigua per poder fer una massa com si fos plastilina per poder modelar una figura.  Ara podreu veure com ho hem fet.




1r trimestre:



P3: Relacionant el treball del projecte del cos que estem fent, ens hem mirat la cara al mirall.  Primer amb un mirall normal hem observat la forma de la cara, els cabells, el color dels ulls, ....Després amb un mirall de cartó flexible hem descobert que la cara es veia diferent agafant formes no conegudes.  ho podreu veure en aquest recull de fotos:




P3: Hem fet una sessió jugant amb farina utilitzant diferents estris per experimentar que hi podíem fer.  No cal dir que ens ho hem passat molt bé i hem quedat força emblanquinats.




P3: Per agafar força i habilitat als dits, de manera divertida, hem explotat plàstic de bombolles. Primer ens costava però al final ja hi hem trobat la tàctica.




P4: Hem provat de fer baixar paracaigudes, uns fets amb roba i altres amb plàstic.  Després de comprovar que els de plàstic baixen més bé, perquè no s'escapa l'aire, n'hem fet un per cadascú de nosaltres.



P4: hem diferenciat els diferents tipus de pinyes, les hem relacionat amb els arbres on creixen i les hem explorat per dins; hi hem trobat llavors: algunes comestibles com els pinyons i altres boniques com les de la magnòlia.


P4: Hem estat observant i manipulant ametllons. Hem après el nom, on creixen, com és el seu pelló, com són de forts, el color, la textura, els diferents sorolls que podem sentir, que a dins hi trobem l'ametlla, el gust...





P5: En diferents sessions, al llarg de la tardor, hem treballat elements que són propis d'aquesta estació i no massa coneguts per nosaltres.  Ara ja en sabem més i cal dir que ens ho hem passat bé descobrint-los.





Setmana de la ciència: del 16 al 20 de novembre

El lema d'aquest any era "LA LLUM" i durant aquest setmana hem fet 2 sessions experimentant amb diferents aspectes de la llum.
En podreu veure una mostra en el recull de fotos agrupades per cada curs.

P3: Hem descobert la transparència.



I hem jugat amb els lots fent llums de colors gràcies als globus que hi hem posat.





P4:

Hem treballat la transparència i l'opacitat. 


També hem jugat fent ombres amb el nostre cos. 



P5:

Hem treballat la transparència, el translúcid i l'opac, també la projecció de la llum.






P4:

Hem estat observant i manipulant avellanes. Hem après el nom, on creixen, com és el seu pelló, com són de fortes, el color, la textura, els diferents sorolls que podem sentir, com són de dins, el gust...
Hem provat diferents eines per trencar-les i amb algunes dificultats, al final hi hem trobat l'aire. 





P.3:

Continuant amb el treball de les fruites cítriques, avui hem portat taronges i mandarines: les hem observat atentament, les hem comparat, olorat, pesat, tallat, hem fet suc i finalment ens l'hem begut.





A l'hora d'experimentació hem treballat amb el kiwi, una activitat més per conèixer el color verd i agafar interès per la fruita.  Aquí podreu veure una mostra del què hem fet.





A la classe estem treballant els colors i com que aquesta setmana és la del groc, hem aprofitat per experimentar la llimona: color, forma, textura, olor, suc, llavors, el gust, ...Ens aquestes fotos podreu veure tot el treball.





En una mateixa sessió hem pogut manipulat, per torns, diferents materials: taps de suro, agulles d'estendre i peces de metacrilat.  Jugant lliurement hem pogut experimentar que podíem fer moltes coses i entre uns i altres hem sigut molt creatius. 






P.5:

Després de recordar què és l'aire, on és, com és, com es troba, ...em comprovat la força que té i com pot moure un vehicle sense que el toquem. Ens ho hem passat súper bé.





P.4 i P5:

A la primera sessió, hem recordat el que havíem après el curs passat del raïm i n'hem tornat a menjar.
També hem observat les figues i aquesta vegada hem menjat melmelada amb torradetes. Ens ha agradat molt, mmm!!!





P.3: 

A la primera sessió, hem començat a tastar alguns fruits típics de la nova estació que ens trobem. LA TARDOR.  









Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

CURS 2016-17

Ara que ja portem unes setmanes de curs, tot l'equip d'Educació Infantil us volem donar la benvinguda a totes les famílies.   De nou iniciem un nou curs amb molta empenta i il.lusió. Tenim per endavant un any ple d'expectatives i nous reptes per compartir junts.  En aquesta pàgina podreu trobar totes les activitats que fem conjuntament tota l'etapa d'Educació Infantil.  SETMANA DE LA CIÈNCIA 14 al 18 de novembre Com ja anem fent any rera any, acabem la setmana fent crispetes;  hem vist com els grans grocs del blat de moro exploten, s'obren, es tornen grossos i de color blancs. Després, afegint-hi una mica de sal amb unes i sucre en les altres, ens les mengem.  Que bones que són!!! Aquí deixem una mostra de l'activitat:   HEM ANAT A COLLIR FULLES A MANLLEU! Aquest dijous 10 de novembre, els Esquirols i els Pollets vam anar a collir fulles a Manlleu. Les vam trepitjar, vam córrer, vam

Curs 2017-18

Benvinguts i benvingudes,  De nou iniciem un nou curs amb empenta i il·lusió. Tenim per endavant un any ple d'expectatives i nous reptes per compartir junts.  De ben segur que serà un any que ens portarà moltes experiències, vivències , emocions... En aquesta pàgina podreu seguir les activitats que fem conjuntament tota l'etapa d' Educació Infantil.  "Explica-m’ho i ho oblido, ensenya-m’ho i ho recordo,  involucra-m’hi i ho aprenc." Benjamin Franklin ACOMIADEM EL CURS FENT BOMBOLLES L'última tarda de curs l'hem gaudit fent bombolles amb diferents estris.  En cubells hem posat la mateixa quantitat d'aigua que de sabó concentrat i amb palles, cèrcols, motlles,..hem fet moltes bombolles de diferents mides i formes!!!!!! FEM UN MINI HORT Després de l'experiència de passar una estona observant i descobrint com és un hort, hem plantat els nostres primers enciams.